zaterdag 14 februari 2015

Superdfood v/d week: Chiazaden

Hi lieve lezers,
Ten eerste: Fijne Valentijnsdag allemaal!
Vanavond gaan mijn vriend en ik lekker naar de bioscoop! Ook gaan we lekker boodschapjes doen om vervolgens te kunnen genieten van allemaal lekkere tappasgerechtjes. mmm...
Gaan jullie nog iets leuks doen vandaag?

Vandaag schrijf ik een artikel over de superfood van deze week: Chiazaden!
Dit is ook één van mijn favoriete powerfoods omdat ze lekker klein zijn en ze dus overal doorheen kunnen.


Ik bewaar mijn Chiazaden in een glazen pot die goed afgesloten kan worden.

Waar komen deze powerzaden eigenlijk vandaan?
Chiazaden komen van de Chia, dat is een Mexicaanse muntplant.
Uit onderzoek is gebleken dat deze plant al vanaf 3500 jaar voor onze jaartelling door de Maya’s, Azteken als voedsel en medicijn gebruikt werd.
De Chia wordt ongeveer één meter hoog en heeft witte of paarse bloemen.

Waar is Chiazaad goed voor?
  • Chiazaad bevat omega-3 vetten, eiwitten en vezels.
  • Bevat diverse vitamines (oa. vitamine A), mineralen (o.a. calcium, kalium, magnesium, zink, fosfor, mangaan en sodium), eiwitten, enzymen, koolhydraten, aminozuren en vezels
  • Chiazaad absorbeert veel water




  • Zelf eet ik elke dag Chiazaden door bijvoorbeeld door mijn yoghurt, salade of smoothie. Het is zo makkelijk, daarom is er geen excuus om ze niet te eten.
    Let op: er zit wel een bepaalde grens op de hoeveelheid die je van deze superfood mag innemen. Gebruik dagelijks 1 tot 3 eetlepels (5 tot 15 gram) chiazaad.


    Deze hoeveelheid neem ik meestal dagelijks (1 eetlepel)

    Ik heb voor jullie een simpel ontbijtreceptje dat ik vaak eet.
    Wat heb je nodig?
    • 1 kom magere yoghurt (ik neem altijd die van Campina)
    • 1 eetlepel Chiazaden
    • 1 eetlepel geraspte amandelen
    • 3 eetlepels granola (krokante muesli)
    • half lepeltje geraspte kokos


    Doe alles in een kom en smullen maar!

    Tegenwoordig kan je deze superfood kopen in bijna alle supermarkten, bij biologische winkeltjes zoals de tuinen of gewoon op de plaatselijke markt.

    Eten jullie ook graag Chiazaden?






    Geen opmerkingen:

    Een reactie posten